Een woord, een beweging, een filmpje of multimedia kan nu als een Europees merk gedeponeerd worden.

Multimediamerken, bewegingsmerken,… sinds kort kan dit alles als Europees merk of Uniemerk gedeponeerd worden. Het EUIPO (Europees intellectuele eigendoms bureau) is al sinds zijn ontstaan een voorloper inzake merken. De nieuwe definitie van een merk is in voege vanaf 1 oktober 2017. Wat betekenen deze nieuwe regels?

Vanaf 1 oktober 2017 kan u alle merken in de onderstaande categorieën van “nieuwe soort merken” laten deponeren, ook wanneer u het merk niet grafisch kan voorstellen.

Eerst even een opsomming van de reeds bestaande te deponeren merken: woordmerk, beeldmerk, gecombineerd merk (woord en beeld), driedimensionaal merk (met of zonder woordelementen), positiemerk, patroonmerk, enkelvoudig kleurmerk en kleurcombinatiemerk.

Nieuwe soorten merkcategorieën zijn:

  • Klankmerk

 notenbalk klankmerk

  • Bewegingsmerk

 beweging bewegingsmerk

  • Multimediamerk (nog geen multimediamerk beschikbaar)

 

  • Hologrammerk

 hologram merk

U kan bovenstaande merkcategorieën laten inschrijven als: individuele merken, collectieve merken en certificeringsmerken. Deze laatste soort merken is nieuw.

  • Individueel merk: onderscheidt de waren en diensten van een bedrijf van de waren en diensten van een ander bedrijf.
  • Collectief merk: onderscheidt de waren en diensten van een groep van bedrijven van de waren en diensten van hun concurrenten.
  • Certificeringsmerk: Dit is een nieuw soort EU-merk om aan te geven dat waren of diensten voldoen aan een bepaalde kwaliteitscontrole.

U kan dus uw merk beschermen en uitbouwen door het te laten registeren volgens bovenstaande definities. Neem voor verder advies contact op met ons merkenbureau of bel op het nummer 03/225.00.60.

Lees verder in onze gerelateerde artikelen: Merken.