Wat is franchise?

Product – en dienstenaanbieders besteden, in ruil voor een vergoeding, hun distributie, marketing en service uit aan lokale partijen. Een zelfstandig ondernemer werkt dan onder de naam van een groter concern.

Deze ondernemer (de franchisenemer) mag dan gebruik maken van de handelsnaam van de franchisegever. Hierdoor is het gebruik en de bescherming van merken erg belangrijk binnen de franchise en zo is de link tussen deze twee gelegd.

Franchisenemers koesteren de merken die zij mogen gebruiken, waardoor deze merken voor de franchisegevers erg waardevol zijn. Deze kansen moeten zeker benut worden door onder andere franchisejuristen.

franchise beschermen door merkenbureau

Het belang van merken bij franchise

Het succes van een franchiseketen is de merken, de handelsnaam en de know-how hier rond. De regels worden vastgelegd in een contract, wat van pas kan komen bij geschillen.

Het is belangrijk voor de franchisegever dat de franchisenemers zich houden aan de bepaalde uitstraling van het bedrijf. Zo is er een uniforme uitstraling van de bepaalde keten. De franchisegever geeft het merk in licentie.

In de Intellectuele Eigendomswereld is het dus normaal dat er aandacht is voor franchisezaken. Merken ingediend door een merkenbureau, zorgen voor bescherming, licentie en gebruik, maar ook vaststelling van inbreuk na afloop van de samenwerking.

Voor een franchisegever is het van het grootste belang dat er een juiste vastlegging gebeurt van de Intellectuele Eigendom.
Het merk heeft namelijk verschillende functies voor de franchise:

-       Kwaliteit

-       Garantie

-       Communicatie

-       Reclame

-       Investering

Het merk van de franchisegever moet dus goed geregistreerd worden door een merkenbureau. Dit is de formule voor succes, zowel voor de franchisenemer als – gever. Ook kan er op die manier geen verwarring ontstaan.

Zeker nu een merk sinds 1 oktober 2017 ook een geluid, een kleur, een verpakking,… kan zijn, kan dit betere kansen bieden voor de franchising.

Conclusie franchise- en merkenrechten

Het merkenrecht stelt de franchisegevers in staat om diverse elementen van zijn formule te registreren en de merken onder diverse specifieke voorwaarden eenduidig te laten gebruiken. De franchisegever heeft echter een zorgplicht jegens zijn franchisenemers wanneer dergelijke samenwerkingsovereenkomst ondertekend wordt.

Indien u meer informatie wenst over het registreren van merken, contacteer ons of bel 03/225.00.60.

Lees verder in onze gerelateerde artikelen: Een nieuwe definitie van merken, Merken.