Kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) die octrooien, merken of modellen aanvragen, hebben meer kans tot het creëren van groei dan KMO’s die dat niet doen. Dat bevestigt nu ook een recentelijke gepubliceerde studie die door het Europees Octrooibureau (EPO) en het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO) werd uitgevoerd.

Het leeuwendeel, 99% om exact te zijn, van alle bedrijven in de Europese Unie (EU) wordt vertegenwoordigd door KMO-bedrijven, waarvan 57% bijdraagt tot het Europees bruto binnenlands product (BBP). Echter, een groot deel van de KMO’s gegeneerde waarde is afkomstig van een klein aantal snelgroeiende bedrijven (SGB’s*), die doorgaans heel innovatief uit de hoek komen.

 

verband IP groei onderneming

 

Uit de huidige studie blijkt dat KMO’s die minstens één intellectuele eigendomsrecht hebben ingediend, 21% meer kans hebben om een periode van groei te kennen en 10% meer kans bezitten om een SGB te worden dan bedrijven zonder intellectuele eigendomsrechten. Sterker nog, KMO-bedrijven die op Europees niveau eigendomsrechten vergaren, beschikken over nog een grotere kans (17%) om een SGB te worden.

Het onderzoek brengt ook aan het licht dat de kans dat een KMO een SGB wordt, met 33% toeneemt als zij “bundels” van merken, octrooien en modellen gebruiken in plaats van één enkele intellectuele eigendomsrechtcategorie.

 

Zo haalde uitvoerende directeur van EUIPO, Christian Archambeau, aan:

"De KMO’s, en met name de snelgroeiende bedrijven, zijn de helden van de Europese economie en helpen om innovatie en waarde te creëren en stimuleren." Ons rapport toont duidelijk de relatie tussen intellectuele eigendomsrechten en snelgroeiende ondernemingen, waarin merken, evenals andere intellectuele eigendomsrechten, een cruciale rol spelen. Een KMO die onlangs minstens één merk heeft geregistreerd, heeft 13% meer kans om in de toekomst meer groei te ervaren."

 

De president van het Europees octrooibureau, António Campinos, vult verder aan:

"Ongeveer 30% van de Europese octrooiaanvragers zijn KMO's, ondernemers, universiteiten of publieke onderzoeksorganisaties. Het is van essentieel belang om hun toegang tot de Europese markt te blijven vergemakkelijken om hun uitvindingen te commercialiseren. Het heeft een enorme impact op de groei en het creëren van banen. Autoriteiten (= overheden) op zowel Europees als nationaal niveau moeten hun inspanningen om dit doel te ondersteunen, opvoeren."

 

Ten slotte bleek dat KMO’s die een Europees octrooi hebben ingediend in de hightech- industrieën 110% meer kans maken om meer groei te creëren; in low-tech industrieën bedroeg dit 172%.

Bron: EPO

 

Indien u meer informatie wenst hoe IP in uw strategie past, contacteer ons, wij geven jou graag advies.

Gerelateerde artikelen: Behoren octrooien ook tot uw bedrijfsstrategie? -Idee commercialiseren? Zorg voor een deskundige bescherming

 

*SGB (Bedrijven met een hoge groei worden gedefinieerd als bedrijven met een gemiddelde groei van meer dan 20% per jaar gedurende drie opeenvolgende jaren en die aan het begin van de groeiperiode minstens 10 werknemers hebben.)